TIPS TILL DIG SOM VANDRAR FÖRSTA GÅNGEN

Höga Kusten Hike är ett av Europas mest populära vandringsäventyr och äger rum i Augusti. Vandringen som är tre dagar passar både erfarna vandrare och nyfikna nybörjare och låter dig få uppleva Världsarvet Höga Kustens absoluta höjdpunkter. Dagarna är även fyllda med seminarier, workshops och en riktigt massa skoj.

Du bär med dig din egen utrustning och vandrar i egen takt, mellan 6 och 8 timmar per dag innan vi möts upp vid gemensamma nattläger.

På den här sidan har vi samlat tips som gör äventyret än mer njutbart. Vill du ha mer information om Höga Kusten Hike så kan du klicka vidare på snabblänkarna eller här: Startsida Höga Kusten Hike >>

1. KOM FÖRBEREDD

Det bästa sättet att att förbereda sig för någonting är att träna på det du ska göra. Det stämmer även på vandring. Om du vill träna inför Höga Kusten Hike och är lite nervös om du kommer klara vandringen så hitta en led nära dig och ge dig ut och vandra. Om du tränar på gym, se till att lägg lite extra tid på trappmaskinen.

2. BEKANTA DIG MED UTRUSTNINGEN

Se till att gå in kängorna. Sätt upp tältet några gånger innan du kommer. Vi skulle även rekommendera att du i alla fall sover en natt i det. Bekanta dig med din ryggsäck och provpacka den innan du kommer. Se till att vandra några mil med ryggsäcken packad med den vikt du tror du kommer bära med dig. 

Under Höga Kusten Hike finns även några av Sveriges ledande friluftsföretag på plats. Många är på plats redan under onsdagens förkväll för att svara på frågor. Om inte annat kan vi säkert hjälpa till. Under vandringen arrangeras även friluftsskolor och seminarier:

3. BEKANTA DIG MED STRÄCKAN

Under Höga Kusten Hike får vi uppleva Höga Kustens verkliga höjdpunkter. Du kan checka in och hämta ut karta redan på onsdag. Se till att vara med på kartgenomgången. Då vi följer befintliga stigar så du behöver inte navigera med karta och kompass utan bara följa skyltar och ledmarkering.

Det är jättelätt att hitta och det kommer finnas funktionärer längst leden som kan svara på frågor. Men det är ändå viktigt att vara med på kartgenomgången för att få tips på var du hittar vatten, tips på var du tar pauser samt de bästa utsiktsplatserna.

Vad kommer du få uppleva? Kolla in filmen från förra året!

4. VANDRA I LUGN TAKT

Höga Kusten Hike passar både erfarna och nybörjare och är upplagd så att du kan ta rejält med pauser. Då vi vandrar på berg och terrängen bitvis är brant så bör du räkna med att du kommer vandra i ett tempo på cirka 2 kilometer i timman. Då har du gott om tid för en tupplur, härliga fikapauser, bad och ta makalösa foton.

Om du är mer erfaren kan du alltid bestiga ytterligare ett berg efter du slagit upp ditt tält och lagt ifrån dig din utrustning. Vid det andra nattlägret vandrar vi till exempel upp på Gyltberget utan ryggsäck. För att komma fram till nattlägren i tid och göra äventyret mer säkert måste du lämna nattlägren senast klockan 10:00 på mornarna.  

5. TA PAUSER

Korta och regelbundna pauser är det absolut bästa om du ska vandra en längre sträcka. Vi skulle säga att du minst tar fem minuters paus varje timma. Sätt er ner eller lägg er ner på klipphällarna, riset eller på berget och njut.

Se dock till att först ta av dig ryggsäcken så dina axlar och höfter får lite vila. Ta av dig skorna och lufta fötterna, ta på dig en tröja och drick lite vatten och ät lite nötter eller godis. Om du är vid en sjö eller vid havet, ta gära ett uppfriskande dopp. 

6. DRICK VATTEN

Vi rekommenderar att du vandrar ut med två liter vatten för att behålla vätskebalansen till bäckar där du kan fylla på vattenflaskorna. Under kartgenomgången kommer vi gå igenom var du kan fylla på vatten under vandringen. Detta varierar lite på säsong och nederbörd – du kommer kunna göra markeringar på din karta så du kan planera när och var du fyller på med vatten.

Använd gärna resorb eller liknande då du kommer svettas en del och det även smaksätter vattnet lite vilket kan vara gott. 

Vi skulle rekommendera att du dricker åtminstone fyra liter vatten per dag i små klunkar lite då och då. 

Vill du få en känsla av vandringen? Luta dig tillbaka och slå på filmen.

7. TA MED LITE SNACKS

I anmälan ingår 7 måltider frystorkad mat. Lunch och middag för Torsdag, frukost, lunch och middag för fredag samt frukost och lunch för lördag. Vi har valt att erbjuda frystorkad mat för det gör din packning lättare och det är superlätt att tillaga. Du kokar upp vatten i ditt kök och häller bara ner vattnet i förpackningen, väntar tio minuter och maten är klar. När du anmäler dig fyller du i om du är vegetarian, vegan eller glutenintolerant eller har andra allergier. 

Du tar själv med dig snacks – choklad, korv, godis, nötter – samt kaffe eller te. Ett tips är att göra 6 – 9 snackspåsar så du kan fördela det över dagarna. 

8. DET FINNS TOALETTER

Längst vandringen och vid nattlägren finns toaletter. För säkerhets skull ta med dig en egen toalettrulle. Vi går igenom var toaletterna finns under kartgenomgången på onsdag kväll och på torsdag morgon. 

9. TA MED SKRÄPPÅSE

Vi lägger stort värde i att lämna området i bättre skick än när vi kom på plats. Därför är det absolut förbjudet att lämna skräp längst leden eller vid checkpoints. Det förpackningar du tar med dig ut tar du även med dig i mål. Ta med en påse för ditt skräp. Du kan kasta ditt skräp vid FriluftsByn efter målgång.

 

10. NJUT

Höga Kusten Hike går genom ett av Sveriges absolut vackraste naturområden. Du kommer få uppleva mäktiga kustnära berg, djupa härliga skogar och en skimrande kust med sandstränder. Passa på att njuta av att du är här. Lägg bort telefonen, njut av sällskapet eller tystnaden. 

Slå dig ner och ta en tupplur och vakna upp till milsvid utsikt. Passa på att bada i sjöarna i skogen. Ta med ett anteckningsblock och notera de tankar som dyker upp när du ligger i tältet på kvällen. 

Höga Kusten Hike är en härlig upplevelse och lika mycket en naturupplevelse som en inre resa.  Och du missa inte After-Hike. 

 

UPDATE: HÖGA KUSTEN HIKE 2019

Allt tyder på att Höga Kusten Hike 2019 slår alla rekord. Sedan biljettsläpp den 27:e Januari har vandrare från runt om i världen har anmält sig. Från Alexandria till Amsterdam. Från Berlin till Borås. Från Lillehammer till London. Tallin och Täby. Varberg och Vaasa. Och typ allt därimellan - Eelde, Almelo, Pijnacker, Rijnsaterwoude, Wittingen.

Precis som tidigare år hittar vi en majoritet kvinnor bland de anmälda - 68% av de anmälda är kvinnor medan män står för 32%. Vi ser även ut att slå alla tidigare rekord när det kommer till vandrare som kommer med barn och går den kortare sträckningen samt bland vandrare som kommer själva.

Se till att boka plats i tid. Ange kod "earlybird" för att följa med för endast 1690 kr* / Barn 990 kr. 
*Gäller till 28:e Februari eller så länge startplatser finns kvar. 
Missa inte att gå med i deltagargruppen: High Coast Hikers >>

UPPLEV HÖGA KUSTEN >>

Under tre dagar tar Höga Kusten Hike dig genom några av Höga Kustens absoluta höjdpunkter. Skuleskogens Nationalpark, Slåttdalsskrevan, Slåttdalsberget, Tärnättholmarna och Skuleberget.

LÄR DIG MER OM UTELIV >>

Under Höga Kusten Hike arrangeras friluftsskolor och seminarier. Du har även möjlighet att träffa personerna bakom några av Sveriges mest populära friluftsföretag.

MASSA SKOJ >>

Vi applåderar varandra vid målgången sedan går vi ner och firar under after-hike.

TA MED VÄNNER,
KOLLEGOR ELLER PARTNER >>

 Här hittar du lite tips för er som tänker samla ihop kompisgänget eller vandra med partner.

VANDRA MED BARN
– HÄR HITTAR DU TIPSEN! >>

Under årens lopp har flertalet barn vandrat Höga Kusten Hike. Här hittar du tips på hur ni får en härlig upplevelse.

KOM SJÄLV
– VANDRA MED NYA VÄNNER >>

 Höga Kusten Hike är toppen för dig som vill vandra själv men även lära känna lite nya sköna människor. Kolla in detta!

ANMÄLAN >>

Boka i tid. Platserna är begränsade.

FÖRBEREDELSER >>

Allt du om resor, boende och packlista.

FOTO OCH FILM >>

Kolla in dessa filmer från de tidigare åren.

ALLT OM ÄVENTYRET >>

Makalös natur, seminarier och massa skoj!

STARTSIDA >>

En bra översikt av Höga Kusten Hike